lördag 12 september 2015

Nya länder?

Jag tycker att romerna borde fått ett eget land efter andra världskriget, precis som judarna fick. Även kurderna borde få ett eget land, tycker jag.

Detta är givetvis inte helt lätt att få till, men man kan ju tänka tanken åtminstone. Någonstans måste man ju börja. Och hinder är till för att övervinnas.

För några år sedan var jag i Hasankeyf i sydöstra Turkiet. Alltså kurdiskt område. Mycket trevligt. Alla var så vänliga och omtänksamma. Folk har bott där i kanske 10 000 år. Länge bodde man i grottor i bergen. Det vill säga tills Turkiska regeringen krävde att alla skulle flytta till ganska dåliga hus någon gång på 60-talet om jag inte minns fel.

Nu kommer denna plats att dränkas av en damm så att Turkiet under några få år kan få mer energi. För djävligt! Hasankeyf är den enda plats som uppfyller alla krav på FN:s världsarvslista. Varför man inte gör platsen till ett världsarv är obegripligt.

Av någon anledning varnade många sidor på webben för att åka till östra Turkiet. Förstår inte varför. Jag har sällan känt mig så trygg som där. PKK finns förvisso, så helt riskfritt var det kanske inte, men jag märkte i alla fall inte av deras närvaro.

En intressant detalj är att Anders Breivik härjade som värst i Oslo samma dag som jag kom tillbaka till Sverige. Om man någon månad tidigare frågat folk var de trodde att nästa stora terrorattentat skulle ske, i Oslo eller i sydöstra Turkiet, tror jag att de allra flesta skulle sagt sydöstra Turkiet. Men så blev det alltså inte.

Läs fler texter av Mats Kristiansson på mkforlag.com och Vänsterpartiet Skövdes webbplats.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna är rasister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar