lördag 12 september 2015

Förbjudna ord

Jag kan inte förstå varför man inte skulle kunna använda ordet "negerboll" på ett neutralt sätt. Att kalla någon som är mörkhyad (hoppas "mörkhyad" är OK att använda) "jävla negerboll" eller dylikt för att såra eller dylikt är förstås inte OK. Men vad är problemet med att säga "Jag vill ha en negerboll" på ett café? Jag kan verkligen inte förstå det.

Att det finns folk som reagerar negativt på ordet "neger" för att det en gång användes nedsättande om slavar kan jag förstå. Men i det här fallet är "neger" ett led i ett sammansatt ord, som betyder något helt annat.

Det finns väldigt många ord som åtminstone någon reagerar negativt på. Skulle man förbjuda användning av alla dessa ord skulle det bli svårt att säga det man vill. Man skulle bli tvungen att använda andra ord. Med risk för att använda ord som kanske inte heller de är tillåtna.

Allt handlar om syftet, tycker jag. De flesta ord kan användas nedvärderande, men så länge man använder dem i annat syfte är alla ord OK att använda, tycker jag.

Läs fler texter av Mats Kristiansson på mkforlag.com och Vänsterpartiet Skövdes webbplats.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna är rasister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar