måndag 14 september 2015

Ett anspråkslöst förslag

Varför inte göra som Carola Häggkvist och bjuda hem tiggare på middag? Så här beskriver Carola det hela i en artikel i Aftonbladet:

Jag gick fram och frågade hur det var med dem, för de såg ut att inte ha ätit och sovit på ett tag. Så kände jag att jag ville ge mer, en hemkänsla, för de sover väldigt enkelt ute i en av våra förortsskogar. De har barn hemma i Rumänien.

Hon fortsätter:

Det är ju människoliv, med egna livshistorier, de man möter. Man kan ta sig tid att prata med dem, lyssna, men vi har ofta för bråttom, med egna åtaganden. Men vi kan gå ihop några hushåll, med grannarna och ge mat, kanske bjuda hem "kvinnan på torget" om vi känner oss trygga med det. Då får barnen se också hur ens föräldrar engagerar sig. Och våra barn, våra välfärdsbarn älskar ju att kunna få engagera sig i andra barn som har det svårare. Och det är alltid en god känsla att ge. Det är det bästa vi kan göra.

Läs mer här: "Jag bjöd hem tiggarna på middag".

Anmärkning: Titeln "Ett anspråkslöst förslag" anspelar förstås på Jonathan Swifts satiriska text med samma titel från 1729. Läs mer här: Ett Anspråkslöst Förslag av Jonathan Swift.

Läs fler texter av Mats Kristiansson på mkforlag.com och Vänsterpartiet Skövdes webbplats.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna är rasister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar