lördag 26 september 2015

Vilka vinklar mest: Avpixlat eller Expo och ETC?

Sagt på Facebook:

U L: Avpixlat är långt ifrån den enda siten som är vinklad. Det finns siter som vinklar åt både höger och vänster. Lite eget sunt förnuft samt källkritik brukar räcka långt. Eller håller du inte med, Mats Kristiansson?

Mats Kristiansson: Källkritik är viktigt i alla lägen. Det som står på Avpixlat och andra liknande hatsiter är dock mycket mer vinklat än det som står i till exempel moderata Svenska Dagbladet eller socialdemokratiska Aftonbladet.

U L: Expo och ETC är i mitt tycke väldigt vinklade.

Mats Kristiansson: Sant. Om man med vinkling menar att fokusera på ett speciellt område eller ha ett speciellt perspektiv.

"Stiftelsen Expo utmanar intoleransen genom granskning, med förebyggande arbete i form av utbildning och genom att engagera antirasister. Med våra tre olika verksamhetsinriktningar uppmärksammar vi det hot som intoleransen utgör mot det öppna samhället," står det här: Vad vi gör.

"Dagens ETC är den nya rödgröna dagstidningen," står det här: Dagstidningen fyller fyra månader – men fyller den sitt syfte?. På samma sida står också: Målsättningen är att "kunna förändra svensk debatt, bland annat genom att konsekvent – dagligen – bemöta liberala eller konservativa föreställningar".

Frågan är vad som är sant. Jag har inte läst så mycket, varken på Avpixlat eller Expos och ETC:s webbplatser. Expos och ETC:s beskrivning av världen tycks dock stämma väl med hur jag upplever världen.

Det tycker jag inte att Avpixlats beskrivning av världen gör. Två ord som ofta återkommer är "asylkaos" och "massinvandring". Enligt sidan Sverige på migrationsinfo.se var år 2014 nettoinvandringen till Sverige 75 000 personer. Det tycker inte jag kan kallas "massinvandring".

Dessutom skrivs på Avpixlat mycket om problem med invandrare. Jag har bott i ett invandrartätt område i 25 år. Kanske 70 % har utländsk bakgrund. Jag har inte noterat några speciella problem med invandrare under dessa 25 år. Jag tycker att de är ungefär som svenskar i allmänhet.

Om jag märkt något är det i så fall att de allra flesta med utländsk bakgrund är mer sociala och trevliga att prata med än svenskar. (Därmed inte sagt att svenskar är otrevliga. De allra flesta svenskar är precis lika trevliga som de allra flesta med utländsk bakgrund; de är bara mindre pratsamma.)

U L: Till mångt och mycket hänger det på ens egna politiska inriktning vilka siter man tycker är vinklade eller inte. Huvudsaken är, enligt mig, att vi öppet kan diskutera utan att blint tro på dessa siter samt respektera att alla inte tycker lika. Och det är väl tur det.

Mats Kristiansson: Håller delvis med. Håller dock inte med om att "ens egna politiska inriktning" avgör "vilka siter man tycker är vinklade eller inte". Åtminstone inte i mitt fall.

Jag är vänsterpartist. Om en enskild vänsterpartist - eller för den delen Vänsterpartiet generellt - gjort något fel eller dylikt vill jag veta det rakt på sak och utan några som helst förskönande omskrivningar, halvsanningar eller lögner.

Hur ska jag kunna förhålla mig verkligheten om jag inte säkert vet vad som är sant och osant? Hur ska jag kunna påverka på ett adekvat sätt om det jag försöker påverka är helt eller delvis lögnaktigt?

U L: Håller med dig. Just därför tar jag allt från dessa siter med en nypa salt. Har fått för mig att om man läser om samma händelse på flera olika siter med olika politiska sympatier kan man efter ett visst pusslande åtminstone komma någorlunda nära sanningen.

Läs fler texter av Mats Kristiansson på mkforlag.com och Vänsterpartiet Skövdes webbplats.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna är rasister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar