tisdag 29 september 2015

Det värsta en elev kan göra?

En av de frågor som diskuterades intensivast när jag läste till lärare var frågan om keps i klassrummet.

Av diskussionernas intensitet att döma tyckte alla utom jag att det är mycket värre att ha keps i klassrummet än att till exempel klottra, skolka, mobba, hata, hota, heila, kränka, våldta och mörda.

Jag förstår inte varför.

För det första tycker jag att det är kränkande mot elevers integritet att lägga sig i hur de klär sig. Så länge det inte skadar eleverna själva eller någon annan tycker jag inte att skolan ska lägga sig i hur de klär sig. Det gäller till exempel såväl keps och piercing som slöja i alla dess former.

För det andra påverkar det på intet sätt hur väl elever lär sig om de har keps på sig under lektionerna. Hör de sämre? Ser de sämre? Tänker de sämre? Förstår de sämre? Jag svarar nej på samtliga dessa fyra frågor. Vill du övertyga mig om att jag har fel får du komma med ovedersägliga vetenskapliga bevis.

För det tredje kan vissa elever behöva skärma av sig från omgivningen med hjälp av till exempel en keps för att kunna koncentrera sig bättre. Det är inte bara jag som hävdar detta. Det gör också flera specialpedagoger.

Jag tycker det är mycket värre att klottra, skolka, mobba, hata, hota, heila, kränka, våldta och mörda än att ha keps i klassrummet.

Frågan om keps i klassrummet tycker jag är en icke-fråga. Vad tycker du?

Läs fler texter av Mats Kristiansson på mkforlag.com och Vänsterpartiet Skövdes webbplats.

För övrigt anser jag att Sverigedemokraterna är rasister.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar